Pengikut

Sabtu, Mac 11, 2017

Tutorial Sejadah Muka / Sejadah Mini (Binding using Lace)

Assalamualaikum..

Semalam saya asyik layan perasaan rindu dengan quilting... banyak dah skil yang kena refresh semula, asyik lupa jer..
Sampaikan lupa nak trim sebelum binding.. sel2 otak dah banyak terputus kut hihi..

Projek buat sejadah muka ni sebenarnya dah lama, tapi terkandas ditengah jalan, masuk tong dan simpanm bila mengemas bilik jahit dan pindah ke tingkat bawah (supaya senang nak menjahit walaupun Asfa tak tidur), jumpa balik semua projek UFO saya.

Antaranya sejadah muka..

Sekali lagi saya mencari tutorial nak lekatkan lace sebagai binder... jenuh segala keyword type kat pocik google, tapi tak jumpa. Akhirnya terpaksalah rekacipta sendiri. Trial & error orang kata, yang error tuh kita tetas bg jadi..
So kat sini nak mengabadikan cara nak lekatkan lace tanpa perlu potong pada corner.

Tutorial untuk ingatan diri sendiri, kawan2, anak cucu cicit di masa hadapan kikiki

Saya skip part potong kain, quilting, trimming tu yerrr... boleh cari kat blog lain kut, asas2 quilting & patchwork

 Mulakan dengan melebihkan sedikit lace kat permulaan tuh, nak tau banyak mana, buat bentuk square

Sampai kat hujung, matikan jahitan dan buka lace..

Lipat kat hujung sekali jadi 3 segi

Lipat lagi jadi begini..

Then pusingkan lace belah bawah tuh supaya selari dengan tempat yang kita nak jahit nanti

Buka je lipatan, tapi make sure kita pegang tempat nak mulakan jahitan, dan start jahit

Boleh test tengok, jadi tak mitered corner kat sudut tuh tadi

Sudut yang last kita cantumkan belah dalamnya..

Boleh jahit tepi sebelah belakang..

Top stitch cun cun... kat mitered corner pun topstitch jugak

 Sebenarnya saya nak bagi as free gift pada yang tempah sepasang telekung, tapi kalau ada yang berminat dengan sejadah sahaja pun saya jual jugak




Regards; mila

1 ulasan:

Love your comments...