Pengikut

Rabu, Februari 13, 2013

The Pink Frolic baby quilt

Program jahit-jahit masa cuti saya...
layan je lah gambor yang ada ok..

Panel Frolic, the matching print yang ada owl tuh pun dari koleksi Frolic by Sandy Gervais for Moda


Bolster tuh patutnya 2 pieces... tapi tak masuk dalam gambar plak.. tertinggal

The quilted pillowcases..

The backing

Normal pillowcases yang match dengan backing fabric

Ada satu lagi in the list yang belum siap iaitu bantal karipap... tak sempat dah sebab dah petang, nak buka karung kekabu tuh bercintan- cintun betullah...

Harap tuan puanya berpuashati ok... Terima kasih atas tempahan

Tempahan quilt untuk bulan Feb telahpun saya tutup, andai ada yang berkenan nak tempah, tempahan masih boleh di buat tetapi hanya akan di siapkan di akhir March sahaja yer... 


Regards;
 

Blanket for Najiha & Zahirah

Pink Bellerina blanket & pillowcase with emb. name for Najiha & Zahirah
Backing tuh guna flannel



Fabric ini dari customer, saya tolong jahitkan ajer.. harapnya Najiha dan Zahirah sukalah nanti yerr..

Wassalam

Regards;
 

Preview SGC..

Assalamualaikum kawan-kawan..
Selamat kembali menjalankan tugas...
Cuti telah berakhir, tapi di office macam senyap sunyi jer kan, ramai yang sambung cuti kut. Hajat di hati nak jugak sambung cuti, tapi kena sedar diri yang cuti taklah sebanyak mana pun kan... eloklah kerja jer.

Apa aktiviti masa cuti? Rest and relex....

Ops... nak cerita lain sebenarnya, cerita pasal invitation untuk preview SGC.... Sepang Gold Coast..

Dah banyak kali jugak dapat call pasal SGC ni sebenarnya... tapi semuanya di tolak. Tapi masih jugak call balik, aduhaiii tak reti bahasa betul, tapi itulah strategy diorg kan, at last saya pun setuju je lah untuk pergi (masuk perangkap sudahhh...). Actually teringin jugak nak kesana, setelah rasanya hampir 10 tahun tak kepantai morib tuh. Lama kan... 

Sebelum setuju tuh saya dok review blog entry pasal invitation ni, ada jer  blogger yang cerita tapi semua ok jer, just pergi melawat kawasan dan last sekali dapat voucher... kut diorg tak cerita abih or memang marketing SGC macam tuh at that time, saya pun tak pastilah.

Saya sampai dah agak lewat, saya pun dah tak berapa pasti jalan kesana, berpandukan GPS je lah. 

Sampai di sana.. wahhhh meriahnya pantai morib. Ramai sangat yang berkelah, ada yang buka khemah etc.... memang ramai orang. Nak parking pun susah, dah ala2 PD gitu. Seingat saya, 10 years ago, kami adakan gathering di sini, taklah semeriah ini walaupun pada hujung minggu.

Sampai jer di SGC terus ke di suruh ke Iconic Vacation Club... dalam hati dah terfikir mesti akan ada sessi mempromosi ni.. ramai plak tuh orang yang datang.

Dan kami pun di beri taklimat oleh consultant pasal SGC ni... segala mcam cerita menariklah. 
Kami juga di interview, selalu tak pergi bercuti, last bercuti di mana? Negara mana yang pernah dilawati hihihi...
sebetulnya kami memang bukan kaki jalan.. jadi memang kena condemnlah dengan consultant ni, "apalah kakak n abang ni tak pernah pergi bercuti di oversea ke? takan takat dalam negara jerrr, abih tuh kalau cuti jer takan takat balik kampung jer, itu stail lama" dan macam2 lagi. Siap cakap lagi kat Izzah, " Mama ni jahatlah tak bawa g bercuti" Adeh... sungguh kecik hati, tapi itulah taktik diorg kan... bagi kita rasa inferior then suruh cover balik dengan ambik club diorg

Then kami dibawa melawat bilik... tapi 2 jenis jer lah, traveller and canary, yang dua jenis lagi tuh full house

Dah habis lawatan, barulah si Manager kepada consultant ni tadi buka pricing.. suruh kitorg beli Vacation Club diorg.. hihihi

Mai saya citer pasal berapa rege nyerr:
Ada 2 jenis, yang murah tuh apa ntah namanya, berharga RM28,600.00 SAHAJA, tapi promosi HARI TU AJER, boleh dapat dengan RM26,000.00
Dapat apa dengan RM26k ni?
- Free stay 7 days a year at SGC for 20 YEARS tapi kat traveller je lah (bilik paling murah tuh)
- Bayar 10% deposit, dan boleh buat interest free installment for 5 years huhu
- dan ada lagilah.. free 7 night stay at RCI hotels for first year

Dan yang kedua tuh package mahal... berharga RM42,800, dan promosi HARI TUH JER at RM40,000.00
- Dapat Free stay 7 days a year at SGC for 25 YEARS bilik Canary (2 rooms)
- Byr deposit RM7,800 dan remaining boleh buat installment for 5 years
-plus free 7 night stay at RCI hotels for first year..

Can you imagine spending vacation for 25 years kat SGC jer setiap tahun, mesti muntah hijau lerrr hihi.. so diorg cover dengan boleh convert to RCI, tapi kena bayor ler plak... rasanya SGD199.00 untuk convert 7 hari tuh kalau within Asia, kalau kat Europe plak SGD388 rasanya... pastu banyaklah plak restriction lainnya.. Saya belek2 catalog RCI tuh.. tak wujud dalam list tuh hotel2 kat Mekah or Madinah yer...  Kalau ada ok jugak tuh... setiap tahun spend seminggu kat sana hihi

Keputusan memang time2 tuh jugak kena buat... untuk save that RM2,800.00 tuh.. hihi. Kalau buat immediate decision to save RM40k, dengan bayar RM2,800.00 berbaloi ler jugak. Ini saving RM2.8k, to suffer another RM40k... tak perlukan otak akauntan nak fikir pasal ni kan.

Dan saya ni memanglah bukan impulse buyer... kalau nak invest besar2 ni memang saya akan buat cashflow analysis, NPV analysis dan segala mak datuk analysis... then baru buat keputusan. My friend kata saya ni dah pakai calculator sejak dalam perut ibu kut hahahaha... ini gara2 saya cakap beli je lah tissue muka yang kotak biasa tuh, bukan yang gambar macam2 kat luarnya sebab dari segi harga sama, tp pieces berbeza, so price per piece of tissue lebih murah wakakaka. 

Bila nak tolak or say NO tuh yang susah. Saya ok jer nak say NO tapi, bila orang argue balik, saya memang tak pandai nak jawab, not born to be a lawyer... nasib partner ku ini lawyer (walaupun dah convert jadi syariah manager) hahaha, Once buka mulut jer, terus si Manager nyer tadi agree jer. Dan akhirnya dapatlah voucher free stay 1 night plus voucher makan RM50.00. Voucher valid on weekdays sahaja ok

Actually kami pernah dengar pengalaman dari kawan2 yang masuk vacation club sebegini... nak bercuti kena booking at least 2 months ahead.. so kat mana prioritynya tuh? kekadang kita ni buat keputusan 2 weeks ahead jer, sebelum tuh tak boleh nak predict boleh cuti ke tak, unless kalau nak keluar negaralah kan.

Jangan tak percaya.. ada jugak antara yang datang hari tuh betul2 ambik promo tersebut. Its either diorg memang banyak duit kut, or jenis yang tak pandai nak say NO or memang an impulse buyer, asal nampak murah jer beli... which ever category they are, I dont care.... 

Alhamdulillah.. selamat duit kami dari melebur, rugilah skit kat RM2,800 kan kan.. tapi save RM40K.

Kepada kawan2 yang dapat invitation tuh, silalah fikir2 kan, tapi kalau rasa nak voucher free stay tuh.. baik pergi jer, sebelum tuh tinggalkan credit card anda di rumah hihi... cash bawa RM100.00. Rasanya macam tak nampak any ATM machine kat area tuh hihi...

Sharing is caring :)

*** Kami tebus voucher, boleh baca cerita disini http://blogrimbun.blogspot.com/2013/04/kita-enjoy.html

Regards;
 

Jumaat, Februari 08, 2013

I am on Monovision?

Assalamualaikum kawan2 semua..
Sepatutnya hari ini tak jem jalan kan, sebab dah ramai Chinese yang ambil cuti untuk Chinese New Year.. tapi disebabkan hujan lebat, maka terjadilah jem yang teruk di KL ni... pada yang dah bercuti tuh, selamat bercuti

Dan entry harini tiada kaitan langsung dengan craft, telekung, cloth pad what so everlah... entry hari ni berkaitan serba sedikit review on my lasik treatment. Berikutan ramai bertanya, macamana rasanya bila dah buat lasik, ramai yang nampak best jer tak pakai spek kan...
Kalau nak jawab di PM ataupun email, terpaksalah saya tulis banyak kali... kalau 5 orang email, maka ada 5 version jawapanlah plak, ada baiknya saya buat satu jawapan sahaja.. dan boleh di kongsi dengan ramai orang.

Saya menjalani lasik procedure pada Jumaat, 21 Dec 2012 yang lalu. Dimana? Di Prince Court Medical Centre dengan Prof. Dr Muhaya. I post about it here

Power mata saya sebelum lasik taklah tinggi mana, kanan 1.5, dan kiri 1.0, bagi yang power tinggi, mesti rasa dengan power camni macam tak berbaloi jer nak buat lasik kan.. dan satu tabiat buruk saya adalah suka tanggal spek bila tengok dekat... ingatkan its good, tapi its a sign of an old eye or presbyopia

Untuk lasik procedure ni Doc advised me to do a monovision.. first time dengar tuh.. apa ke mende plak monovision ni kan...

What is monovison?

Monovision corrects your vision to allow for near vision in one eye and distance vision in the other eye. This means that each eye is working independently instead of together. For monovision, your dominant eye becomes the distance eye and the other eye is used for near vision.
Full version boleh tengok di sini or boleh google jer.. banyak article pasal monovision ni.


It might be a bad news for me, but good news was... saya hanya perlu jalani lasik untuk mata kanan sahaja. Mata kiri saya tu ditinggalkan pada power 1.0 untuk tengok dekat.

Sebelum procedure lasik tuh di jalankan, punyalah dup dap jantung, takutnyerrr... ye lah... ianya mata, salah skit jer kut buta terus aku ni hahahaa... otak jahat. Tapi honestly, procedure yang sungguh simple, lama masa menunggu dari masa procedure tuh.. dan langsung takde rasa sakit. Cuma mungkin selepas tuh akan rasa kering dan agak berkabus, macam ada wap air gitu.

Disebabkan hubby jalani procedure untuk kedua mata, dan matanya agak terasa pedih, maka saya ambik keputusan untuk drive masa balik. Alhamdulillah... selamat dan takde masalah pun. Mungkin nasib baik sebab traffic jam.. time berenti boleh pejam mata jap, bagi berairmata

Tidur malam tuh yang lawak skit, nurse tuh kata, untuk nak elak dari tanpa sedar menggosok mata, maka dinasihatkan kami pakai spek mata masa tidur kikiki.... kena gelak ngan izzah jer pakai spek hitam masa nak tidur wakakaka

Sehari lepas procedure memang rasa macam pening skit, sebab otak asyik ingat dua mata ni berbeza.  Tengok jauh dengan cahaya yang terang memang takde masalah.. semua nampak terang benderang jer.. tapi come to hari malam or tengok dekat fuh.... mencabar betul. That weekend saya try siapkan quilt untuk Wajdi guna satin stitch applique guna NV50... yuhuuuu memang mencabar, kekadang dok tutup sebelah mata untuk tengok lurus ke tak jahitan, nak masukkan benang pun tak betul hahaha

Come to office on Monday, bila buka PC, mak aiiiii... am i making a correct decision to do lasik? everything seems double... saya take a deep breath and go out for a walk.. kengkonon pergi beli breakfast hihi..
Then slowly tengok with one eye, then another eye, then open both, baru boleh tengok.
Dan agak memalukan jugak bila salah tengok  angka 3 jadi 8 hahaa.. siap dah email someone for correction and clarification awat budget tak cukup... rupanya daku salah tengok nombor... maluuuuuuu

So I would say, for the first 1 week, lasik ni ibarat indah khabar dari rupa...
dan saya spare my spectacle, kanta kanan tuh dibuang, dan kanta kiri tuh masih ada, incase tak boleh nak adapt dengan new vision.
Since both of us on the same treatment (me n hubby), so kami saling motivate ourselves. Percaya tak.. spec tuh saya tak pernah guna pun..  dalam hati kuatkan semangat dan cakap pada diri sendiri, aku takmo lagi dah pakai spec...

Dan sekarang.. dah lebih dari sebulan...saya dah pun tak ingat pasal mata saya ni... dan saya boleh melihat dengan terang, mungkin maknanya otak saya dah pun menterjemahkan apa yang dilihat tuh sebagai satu objek kut. Well... mungkin saya tak bolehlah nak mengintai dengan mata kiri kut eks hihi.. tapi saya dah tak perlukan spec untuk drive, dan jugak tak perlukan spec untuk membaca... menjahit tooo. Now dah takde masalah untuk masukkan jarum walaupun melihat dengan dua mata. kira oklah tu kan.

Mengikut kata Doc... it takes about 3 months to adapt, mungkin after 3 months it will be better than today... who knows. Tapi saya rasa memang perlu ada positive attitude untuk kita serasi dengan new vision ni. Kalau  google "complication on lasik monovision" ni.. sampai ada yang kata terfikir untuk bunuh diri tuh, fuh... teruk betul. Its either the doctor menjanjikan sesuatu yang perfect, maka patient pun expect it to be perfect ataupun memang kurang positive attitude kut.
Saya suka dengan cara Prof Muhaya yang mana beliau memang tak menjanjikan perfect vision, dan sikap beliau yang positif tuh menjadikan kami juga positif.

wah wah... panjang cerita... dan perlu ingat tau.. ini pandangan orang yang mendapat rawatan sahaja, bukan medical practitioner yang tau pasal medical terms ni... layman (erkss woman) view sahaja ok. Harap ada manfaat sedikit sebanyak.

Kalau anda dah lebih kurang umur saya, yang mana for sure doctor akan recommended for monovision, sebab kalau perfect vision, lepas setahun dua, anda terpaksa cari reading glasses plak... dan anda rasa, you are positive enough untuk bersusah2 skit untuk adapt dengan monovision ni, maka bolehlah teruskan niat untuk buat lasik. Kalau rasa macam tak boleh nak adapt, baik teruskan dengan spek mata shj. Arituh saya dok terfikir... agaknya kalau nak rasa dulu camna lepas lasik tuh, ada baiknya try pakai contact lense dengan sebelah terang (dominant eyes), sebelah lagi try power 1.0 (non-dominant eyes) hahaha.. just terfikir jerlah.

The rest consult your doctor ok...
Wassalam

Regards;