Pengikut

Isnin, Mac 10, 2014

Sok sek sok sek... oucchhummmm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ 
وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

Happy Monday kawan-kawan
Harini masih lagi berjerubu nampaknya, agaknya jerubu nih dah jadi acara tahunan kut, menjelang musim panas jer mesti jerebu.
Izzah dah beberapa hari batuk dan selsema, alhamdulillah hari ini dah ok skit. Mulalah culas makan ubat, tapiiii harini rasanya badan saya plak lemah dan tekak rasa perit, apakah!
Tu laa... nasihatkan anak pandai, diri sendiri tak berapa pandai jaga diri, semalam kami ke taman tasik untuk jogging & walking, tapi Izzah tak ikut. Balik jer terus rasa semacam jer tekak ni waduhhhhh

Macam berkabus jer kan... kalau pagi berkabus memang best, tapi ini jerebu... very bad for health.
Bila badan rasa tak sihat nih, mulalah lembab semacam jer kan..

Cerita pasal sakit ni kan, teringat plak saya pada cerita lama-lama dulu, masa kat U. Saya ni agak kerap jugaklah balik kampung, lagipun dekat jer kan, dari UIA ambik bas ke pekeliling, then ambik bas ke Temerloh.
Satu hari tuh saya balik dari Temerloh, saya selalunya jalan kaki jer dari pekeliling ke bus stop depan HKL tuh untuk tunggu bas. 
Tetiba datang sorang pakcik nak bertanyakan jalan ke bangunan xx (saya dah tak ingat dengan jelas), saya pun tak pasti bangunan tuh dimana. Katanya dia dari Sabah, baru sampai, nak pergi mengubat orang. Tetiba ler plak datang sorang perempuan yang dah agak berumur, dia tanya saya apa masalahnya? So saya pun tolonglah tanya on behalf pakcik tuh. Tetiba kakak tuh tanya plak pasal batu hitam pengubat segala penyakit tuh? Berminat betul kakak nih, saya pun tak taulah camna boleh keluar cerita pasal batu nih. Dan entah macamana si ahkak ni tadi dok ajak saya pergi minum sebab nak minta tolong temankan dia, dia nak cuba dapatkan batu tuh dari pakcik nih. Dan ntah napalah.. saya ni ikut jer. 

Kata pakcik tuh, batu nih kalau diletakkan didalam gelas yg diminum oleh pesakit, airnya akan berubah jadi hitam. Dan air yang diminum oleh pesakit tuh mestilah berasaskan daun.
Dan dan tuh.. beriyalah ahkak sorang nih suruh saya order air teh o, nak testinglah kononnya, bila saya minum jer, pakcik tuh terus cepat2 masukkan batu tuh, tidak semena2 air tersebut terus jadi hitam wuhuuuuuuu, terus suspen.

Honestly saya pun tak tau lah, magic apa yang dia buat, terus pakcik tuh kata saya ni berpenyakit kronik, tak lama dah nak mati kalau tak di ubat dengan batu tersebut. Dan batu tersebut boleh dibeli dengan harga  (if not mistaken) RM2k.
At that time rasa nak tergelak pun ada... tapi berdebar2 jugaklah., ada jugak rasa takut. 
Saya terus terang kat pakcik nih yang saya ni cuma seorang student, saya takde duit kecuali RM200 jer dalam akaun bank (sengkek beb!). Pakcik tuh buat tawaran plak dah, mengenangkan saya nih student, atas dasar kesian belas, boleh beli dengan RM200.00 jer... diskaun giler banyak beb!
Saya cakap balik kat pakcik tuh, itu menyebabkan saya lagi cepat mati, duit makan saya tuh! kuikuikui. Lawak plak kalau ingat masa tuh.
Tapi dalam hati saya ler kan... saya dok teringat ayat alQuran, lebih kurang maknanya, "Dimana sahaja kamu berada, maut pasti datang walaupun kamu dalam tembok yang tinggi lagi kukuh" Saya ingat sangat ayat nih sebab sebahagian dari silibus subjek Tafsir masa kat sekolah menengah.

Tapi honestly.. kalau kita dengar pujuk rayu pakcik dan kakak nih, memang akan tergugat keimanan kita. At last, saya dah malas nak tunggu lama, saya ingat lagi ayat last saya kat pakcik tuh, "Saya percaya ajal maut itu ketentuan Allah, kalau ditakdirkan saya mati esok, saya tetap akan mati esok. Tapi kalau Allah tetapkan umur saya ada lagi 10 tahun or 20 tahun, saya pasti akan terus hidup" Seee betul kan, saya masih hidup sihat walafiat, Alhamdulillah!

Kalau ingat2 balik, peristiwa nih, dah berpuluhan tahun kut, tapi masih segar dalam ingatan. Apa dah jadi agaknya kat pakcik dan kakak tuh, masih hidupkah diorg, masih hidup dengan hasil penipuankah agaknya. Kalau umur mereka masih panjang, saya doakan mereka telah berubah, dan kalau mereka telah meninggal dunia, moga Allah ampuni dosa2 mereka.

Oh ya.. teringat plak syarat diorg.. jangan ceritakan apa berlaku kepada sesiapa pun selama 3 hari kuikui. Tapi balik2 jer, saya terus cerita kat kawan-kawan. 
Oh rupanya ada jugak kawan2 yang terkena, tapi disebabkan kami nih takde duit, maka tak berjayalah tipu daya diorg. Yang lawaknya, sejak dari hari itu, my hubby (sekarang) sibuk nak temankan kalau keluar nak balik kampung... rasanya at that time we were just friend hahaha.

Adoiii panjangnya cerita mokcik arini.. jangan mare yerrr


Hasil berhujung minggu dengan NV950

Wassalam

#PrayForMH370#
Moga urusan mereka yang terlibat di permudahkan, Aminnn


Regards;
 

10 ulasan:

  1. Macam macam cara orang nak menipu

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan.... dah tua2 pun masih nak hidup dengan menipu

      Padam
  2. Sebenarnya Allah masih melindungi Mila dari kes tipu itu.
    Kakak percaya ramai yg telah diperdaya dan kes macam itu pun masih ada lagi hingga kini..
    Keji betul org yg mencari pendapatan dgn menipu...

    Bersama kita mendoakan moga Allah berikan sedikit petunjuk dgn kemelut negara kini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tuh ka.. syukur sangat, Allah masih melindungi saya. Dan rasanya kes2 tipu macam ni sentiasa ada, now dah beralih ke internet plak dah.

      Aminnn

      Padam
  3. Saspen betoi cita akak..hehehheeh
    Semoga akak sihat2 selalu dan ceria!

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha suspen.... bila pikir2 balik terasa mcm bodoh plak masa tuh

      Padam
  4. Kira sis berani la boleh jawab mcm tu jer, kalau saya penakut ni sure saya dah bagi pakcik tu duit sikit pastu cabut lariiiiii......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Actually kalau diorg tuh appear to be org jahat memang saya pun lari.. tapi memang pakcik tuh muka baik tau, kakak tuh plak pakai tudung dan berbaju kurung, memang at that time kita takan terfikir pun yg diorg ni penipu

      Padam
  5. mcm2 jenis manusia ada.. nak senang cepat..huhu.. nasib baik la akak selamat kak...huhuhu... tp nak marah gak..cemaner lah boleh ikut org tak kenal gi minum??? huhuu...patutlah bodyguard nak temankan balik kg.. hahahah... ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akak pun tak tau lah camna boleh terikutkan kakak tuh pergi minum.. bendul pun tak selurus tuh kan hahahahaha....

      Padam

Love your comments...