Pengikut

Cuti-cuti Malaysia - Pangkor

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Our weekend escape last week, 4-6 October 2013
For the first time kami menjejakkan kaki ke Pulau Pangkor...
Kat atas ferry...

OPssss... Nampak tak yang extra tuh? extra apa? Extra chin lerrrr hahahaha.

Kami gerak dari KL pukul 10.30 pagi (I remembered listening to Usrati at ikim.fm hihi)
Singgah di area Teluk Intan untuk makan dan hubby solat Jumaat.
Sampai di jeti Lumut lebih kurang 3.30pm
Boarding ferry to Pangkor at 3.45pm
*Parking fee at Jeti Lumut RM0.50 for first hour, subsequent hour RM0.40 per hour, for 3 days 2 night we pay about RM18.10
(saya sertakan info on cost kesana untuk rujukan dimasa depan dan jugak rujukan kawan2 yerrr)

Sampai di bilik dah petang, lepas solat asar, kami turun ke pantai. Dekat jer dari hotel tempat kami menginap, rasanya dalam 5 meter kut

Sunset at Nipah Bay, Pangkor

Dah letih main ombak, main pasir plak dah

2nd day kami go for so called island tour and snokelling..actually taklah jauh bebenor, nampak tak pulau kecil kat gambar kat atas ni... kat situ je pun

Kos sewa boat kecil untuk 3 aktiviti (island hoping, mandi & snorkeling) cuma RM40.00 tak termasuk set untuk snorkeling (RM5 per set)

Island tour nyer kejap jer, takat tengok batu bentuk ikan paus nii kat Pulau Giam
Then batu bentuk croc niii..
Then batu bentuk penyu (actually belakang croc tadi jer)

Disebabkan air agak surut, kami pergi mandi pantai dulu di Coral Island
sakit kaki wehhh... asyik dok pijak batu dan serpihan coral.. better terapungkan diri je lah..

Bila air dah pasang baru kami g snorkeling,
Mungking dsebabkan hujan on and off kat sini, air taklah jernih dan tak nampak ikan pun, jauh sekali nampak batu karang huuhuhuhu... Tak puas hati betul! Tak macam di KK arituh, memang ainya jernih sangat2. Bare in mind, ini selat Melaka yerrr

Kami yang tak pandai pakai google set untuk snorkeling, pakai google sendiri jer lah hahaha...

Dua2 kena cop dengan batu... alaaa skit je pun huhu
Actually ombak agak kuat, so memang agak merbahaya untuk snorkeling

Tempat tinggal kami selama 2 malam, Anjungan Beach & Spa Resort... lengkap dengan kolam renang bentuk perahu kat tengah tuh, siap ada jacuzzi, best jugak berendam...

Harga2 bilik.... (takde breakfast yerr)

Kami ambil bilik yang 4 orang (yang 3 pax dah sold out!)

Biliknya agak selesa, Izzah tidur kat attic tuh yerrr hihi (whoops sorry for the messy, sampai2 jer terus cepat2 nak solat dan nak turun laut kan)
Kedai makan banyak di tepi2 jalan are Nipah Bay ni, tapi compared to kat pekan Pangkor, disini lebih mahal, standard macam harga KL gitu. Kami makan ikan cencaru bakar, cost us RM25(malam sebelumnya ikan apa ntah, RM38.00), all over termasuk air about RM50++ jugaklah sekali makan.
Nasi campur + air untuk 3 orang disini cost us about RM23, sedangkan di pekan Pangkor cuma RM17.00

Oklah.. thats all for today...
Sajer share kut2 ada yang hunting for latest info. Sebab saya pun selalunya banyak skodeng blog untuk info ke tempat2 percutian nii.. :)
Wassalam

Regards;

7 ulasan:

1. Best p cuti. Lama betul x lepak2 kat hotel. Penat dok rumah nak juga lepas lelah jd boss. Hihihi

2. style hotel tu macam rumah rehat kerajaan kat kuala berang.. :D
    akak pandai berenang best la terjun laut.. tapi memang syok terjun tgk ikan ni.. hihi.. saya yang tak pandai berenang pun suka.. kena tunggu si kenit2 saya besar macam izzah baru syok bawak terjun kan.. hihihi... :)

3. Looks like you had a great time!
    :-)

4. As salam mila,

Wahhhh..barulah dpt lihat tuan empunya blog! Comellll :)

Teringin nk snorkelling.. belum ade chance lg nk pegi..huhuhuu... take care :)

BalasPadam
  5. waaa besnye kak mila..sy dulu pg ms ade prog ms blaja..x smpt explore lbh2..teruja tgk gmbr akk n family kat pangkor..

6. Eh, dah dekat dah dengan Yati. Yati kat Lumut, tapi Yati the same date, pergi KL. :)
    Gambar semua nampak happy je, tak tahu pula ada batu macam paus, penyu, etc. kat sana. :)