Pengikut

Khamis, Mei 06, 2010

Wardrobe refashion and me

Jalan2 blog (read: blogwalking)... Terbaca pasal wardrobe refashion kat blog azima ni.. maka saya pon mengugel ler plak pasal wardrobe refashion, terjumpa plak ler website mad sailor (mat salleh) nii... banyaknyer idea wardrobe refashion niii. Rasa mcm excited plak.

Actually saya pon banyak koleksi yg bole ler claim as wardrobe refashion nii... salah satunya yg posting saya pasal altering baju XXL to XS tuuu... n kebanyakan project2 saya ni not documented. So tengok2 balik gambar yg ada antara yg saya refashion adalah cadar lama... jadi ler blanket...
Yang ni saya cantumkn semua perca2 kain cotton yg ada, dek kerana malas, saya just jahit what ever the shape, cantum sana sini, besar kecik. Then sebelah belakang nya saya tampalkan dengan cadar lama yg dah agak kusam. Actually cadar tuh first trial saya buat fitted bedsheet, tp agak ketat kalau nak sarung pada tilam.. so saya potong n jadikan alas untuk my patching work. Jadiler camni

Satu lg cadar (yg warna purple tuh)jd korban... transform to selimut. Cadar ni betul2 lama berkhidmat. This is my first bedsheet masa masuk matrik UIA in 1995.. fuh dah 15 tahun eks.


One more... this one saya potong kain tuh bagi sama n then cantum2kan.. malu nak mengaku quilt sbb not using any quilt equipment, edging pon tak sama, kalau cikgu2 quilt tgk mesti tak lulus kekeke.. as long as it meet the purpose, ok ler kan.. yg 3 segi oren tuh saya gunakan tangan t-shirt JPA3 hubby, t-shirt lengan panjang yg dpendekkan, so kain lebihnya inilah dia hehehe..
Maybe my refashion takde ler se gah mana kan.. tak cantik pon, but it makes me think, instead of kita rebut2 pilih baju kat sogo or jusco bila ada sale kan.. why not kita refashion baju lama yg masih elok untuk anak2 (anak je lah.. belum lg anak2 kekeke) pakai. Last week saya dah selongkar baju2 lama yg kengkononnya donate (tp ontah bilo tuh), why not saya refashion for my daugther to wear.... or even for myself kan..
Regards;
Rimbun with LOVE

3 ulasan:

  1. macam arwah nenek lynn dulu..dia suka betul cantum2 perca kain. buat cadar la, tampal tilam koyak la, buat penutup siling la (ntah apa namanya).

    skang ni saya rasa sayalah satu2nya cucu dia yg menjahit. mcm dia :(

    BalasPadam
  2. mak mertua saya pon suka buat selimut tampal nii..
    emm nampaknya Lynn mmg cucu nenek :-).. alfatihah untuk nenek Lynn

    BalasPadam
  3. hehe..betul la tu kot, terima kasih :D

    BalasPadam

Love your comments...