Pengikut

Rabu, Mac 24, 2010

Acceptable and Not Acceptable

Ada org tanya saya.... adakah diorg penyebab saya ni nak quit from jahit2 tudung niii... Actually my previous posting tuh takde kena mengena ngan sesiapa pon... just in general bila amik upah menjahit (tak kiralah baju or what so ever) kenalah bersedia untuk terima komen dr pelanggan and melayani pelbagai kerenah pelanggan kan. Kita ni sebagai tukang jahit seharusnya terima komen dr pelanggan seadanya untuk memperbaiki kelemahan jahitan kita yg mungkin tidak disedari. And I accept the fact...

So utk diri saya sendiri... apa yg acceptable contohnya:-
- design nii mcm kurang sedap skit pakai.. something wrong kat sini or what so ever
- bukaan leher ketat (nak besarkan skit)
- bukaan leher besar sgt (nak ketatkan skit)
- tudung labuh sgt, nak pendek kan skit, kes salah pilih saiz
- kalau kes terpendek tak dapet ler nak tulun kan
Normally kalau kes2 kat atas nii aku dengan rela hati betulkan without kos.... for me biarlah aku susah skit asalkan pelanggan puas hati kan...

Not acceptable
- dlm blog kata 51cm (saya tulis +-51cm) tp actual dapat 52cm, beza 1 cm..hangin jugak satu badan kalau suruh aku buka balik jahitan tepi tudung hanya kerana +-1/2 inci lebih besar tuh...
- suruh hantar dulu tudung, tp duit tak masuk lg, mcm2 alasan plak tuh. dah hantar lambat bayar plak tuh
- bila bgtau harga, jawab camni "uih... ngapa mahal sgt...pasar mlm dapat lg murah ler" pantang betul aku dengor ayat nii... toksahler nak susahkan aku wat tudung kalau nak tudung pasar mlm... mcm ler aku harap sgt ngan duit tudung niii huhuhu (tapi dlm hati je ler aku ckp camni kekeke.. aku takut kalau terluah kang ada org terasa hati.. biar ler aku yg terasa hati dr membuat org lain terasa hati disebabkan mulutku ini)
- Memandai discount the payment... aku ckp RM35, memandai dia bg RM30 jer..., pastu kata aku dah banyak duit jual tuudung, apalah sgt ngan RM5 tuh... tudung dah amik.. huhu kut ye pon tanya ler dulu... bole tak discount....

eeeeee malas ler aku nak cerita kat sini lg dah.... yg paling pentingnya aku nak buat my own project.. yg lepas biarlah lepas ok... tak perlu diungkit lg dah. But still aku akan layan all the tempahan... setakat arini nii pon ramai jugak yg menempah walaupon terpaksa tunggu lama skit... (dah ckp closed order kan)

OK Dear All My Beloved Customer... tempahan dibuka tp maybe hanya akan siap awal or mid of April... Tuan rumah nak siapkan project untuk diri sendiri dulu hehehe: Blouse Lycra for myself, telekung for izzah, nak belajar buat kemeja for man, nak try design baru tudung syria etc etc.. sempat ke in 2 weeks nak wat semua ni eks... bedal ler labuuu...

Regards;
Rimbun with LOVE

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Love your comments...