Followers

Monday, March 29, 2010

Anak

Ada org ramai anak, sikit harta
Ada org banyak harta, sikit anak
Ada org takde harta, takde anak
Ada org banyak harta, banyak anak

Kenapa plak aku nak citer pasal anak hari ni eks?
Bermula dari masa kenduri hari tu aku terdengar mak sedara (kakak arwah abah) berborak dengan makcik2 sedara mara... antara kata2nya yg aku tak bole lupa adalah... "selama ini kehilangan ibu n ayah ada perkara yg paling sedih sekali di dunia ini... tp itu sbb belum rasa bagaimana kehilangan anak... rasanya 100 kali rasa sedih dari kehilangan ayah dan ibu. Bayangkan kita dah bersamanya sejak dari dlm kandungan lg.. jadinya tak terluah dengan kata macamana sedihnya kehilangan anak"

Teringat saya pada kata2 ibu saudara suami... dia ada ramai anak..(can't remember tp lebih dari sepuluh org rasanya)... pastu di bilangnya setiap seorang yang dah meninggal dunia... lebih dari separuh dah meninggal dunia.. katanya "aku dah melalui zaman2 gembira bila anak dilahirkan, aku jugak dah mengalami masa2 sedih bila anak ku itu di ambil kembali Penciptanya, entah bila ler plak masa aku.."

Aku plak di kurnia kan hanya seorang anak setakat ini... Kata2 sinis org bertanyakan kenapa seorang anak jer mmg dah selalu di dengar.. ada yg bertanya ikhlas, ada yg bertanya memperli, ada yg bertanya sekadar pemanis bicara... honestly aku dah kekadang malas nk menziarahai new born baby sbb malas nak menjawab dah. Itu adalah lebih baik dari aku dengar segala pertanyaan dan kekadang membuatkan aku tension n kurang kesyukuran kepada Allah... menyebabkan aku lupa bahawa orang lain tuh ada yg langsung tak dkurniakan zuriat, aku seharuskan lebihkan kesyukuran atas segala kurniaannya... I have plenty of time for myself, plenty of time for my only child, plenty of time for my husband... SO..

JANGAN MENGELUH
Kita selalu Bertanya dan Al-Quran sudah menjawabnya.

KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?
ALQURAN MENJAWAB
'Apakah manusia itu mengira bahawa mereka
dibiarkan saja mengatakan;
'Kami telah beriman,' ('I am full of faith to Allah')
sedangkan mereka tidak diuji?
Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg
sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2
yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.'
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA
YG AKU IDAM-IDAMKAN?
ALQURAN MENJAWAB
'Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal
ia amat baik bagimu,
danboleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,
padahal ia amat buruk bagimu,
Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.'
- Surah Al-Baqrah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
ALQURAN MENJAWAB
'Allah tidak membebani seseorang itu
melainkan sesuai dengan kesanggupannya.'
- Surah Al-Baqarah ayat 286


KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?
ALQURAN MENJAWAB
'Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati,
padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya,
jika kamu org2 ygberiman.'
- Surah Al-Imran ayat 139


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
ALQURAN MENJAWAB
'Wahai orang-orang yang beriman!
Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam
mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan),
dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada
kesabaran musuh, di medan perjuangan),
dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan
didaerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah
(be fearfull of Allah TheAlmighty)
kamu kepada Allah supaya,
kamu berjaya (mencapai kemenangan).

'KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
ALQURAN MENJAWAB
'Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan
jalan sabar danmengerjakan sembahyang;
dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat
kecuali kepada orang-orang yang khusyuk'
- Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
ALQURAN MENJAWAB
'Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min,
diri, harta mereka dengan memberikan
syurga utk mereka... ?
- Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
ALQURAN MENJAWAB
'Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya,
Hanya kepadaNya aku bertawakkal.'
- Surah At-Taubah ayat 129


KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
ALQURAN MENJAWAB
'... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah.
Sesungguhnya tiada berputus asa dr
rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.'- Surah Yusuf ayat 12
Pada yg dikurniakan zuriat yg ramai... maka seharusnya lah rasa bersyukur dengan apa yg Allah berikan, jagalah amanah Allah itu sebaiknya, dan janganlah merendah-rendahkan orang lain kerana kekurangan.. sesungguhnya segalanya adalah pinjaman belaka.. tiada yg kekal selamanya.

Regards;
Rimbun with LOVE

2 comments:

Love your comments...