Followers

Thursday, May 17, 2012

Susah ke nak sihat?

Saya nak refresh balik azam tahun 2012 ni.. iaitu nak jadi lebih SIHAT
Rasanya so far saya dah terbiasa dengan lesser food intake, bila makan bufet di hotel pun, saya dah boleh control, makan takat perlu sahaja.. bukan makan apa yang ada.

Di rumah pula, saya dah banyak bertukar kepada healthy food:-
* lesser deep fry food : banyak stim, bakar or rebus jer. Selalunya minyak masak yang saya beli 5kg tuh boleh bertahan lebih dari 6 7 bulan hihihi
* banyakkan guna olive oil dalam masakan. Terutama kalau goreng sayur or grilling.
- guna steam or boiled rice... saya sangat suka dengan herba ponni
* a glass of fruit juice a day... malam2 mesti blend either avocado, tomato or green apple, tapi jarang sekali orange juice sebab malas nak kupas hihi
* lesser fast food... saya pun tak taulah kenapa, tapi tekak ni dah macam tak boleh terima burger mcd or ayam kfc tuh... better lagi beli burger ayam organik Azzain n beli roti burger dan buat burger sendiri, letak banyak2 sayur.
* sejak dulu lagi saya memang tak beli ayam biasa, normally mesti beli ayam organik Azzain, but kalau makan kat luar bedal je lah kan..

Tapi kan... dalam saya jaga makan niiii.. arituh (few weeks ago), ada health screen test kat ofis ni.. sangat bertuah rasanya sebab semuanya ok, kadar gula, blood pressure, kidney ok jer... takde tanda2 penyakit yang berangkai-rangkai tuh.. TAPI...  CHOLESTROL anda sangat tinggi.. adehhhhh. Ok, patutnya kena buat further check up, sebab itu represent total kolestrol kan, tak differentiate between bad and good kolestrol. Tapi that result really alarms me hihi.. yelaaaa.. baru jer keluar dari kategori underweight niii.

Emmm.. saya mungkin boleh disiplinkan diri dengan makanan.. tapi keep on making thousands of reasons when it comes to physical exercise. Setakat pergi brisk walk once a week, or swimming once a week, mana nak cukup kan... dan saya juga mcm ramai orang.. tau kepentingan exercise tapi terlalu banyak alasan untuk exercise.

So.. I talked to myself a lot..kalau aku boleh motivate diri untuk control my food intake, awat tak boleh nak motivate diri untuk exercise? adehhh I have no answer..

And NOW, I am trying hard to motivate myself to work out.. over these 4 weeks, nampaknya the motivation is still there... sampi je ke rumah terus masak simple2 untuk Izzah dan at 7 mesti dah start aerobik, simple2 jer. Then buat weight training skit2, nasib baik dumbell tuh banyak choice.. daku gunalah yang paling ringan.

Percaya tak... in 20 minutes memang dah berpeluh, dan ianya taklah berat sangat. Lagi pun on alternate day jer... dan rasa lebih bertenaga.. ringan jer badan.

And to keep me motivate, I should thanks my hubby for subscribing to Shape mag... selama ni just ignore the mag walaupun ada edisi baru setiap bulan hahaha..

Dan semalam saya terpandang buku ni at our small library in dhauz

Wahhhh so many tips to follow... especially for Malaysian like us... plenty of food everywhere.. many people die because of too many food not because of hunger
Oklah.. this is nothing to do with craft.. just sharing my motivation. Berharap sangat agar semangat ini berterusan and stay healthy and fit forever. (see.. i have to add the word 'fit' to my "azam" this year hehhe)


Regards;
 

12 comments:

  1. Ramai org cakap gitu kat malaysia susah nak control food. Maklumlah lauk pauk, kuih kuih semua menggunakan santan dan minyak.

    ReplyDelete
  2. sama lah saya ...susah betul nak diet ni .Kalau ada husband lagilah ...lagi kita tak mengadap tengok dia makan lagitu lah dia dok sibuk mengajak...geram je kadang....tapi kena juga buat kan ...kalau boleh sampai akhir hayat jangan lah sakit yang memudaratkan..

    ReplyDelete
  3. Adehhhhh...mila ..aak dah lupa bila tahun last akak jogging:(
    alasan?
    tak der kawan :(

    haish..kena tenung2 balik nih.. kang jd lg kembang..

    ReplyDelete
  4. Kunang2....betul tuh, cabaran besar terutama musim perayaan

    ReplyDelete
  5. Suzie... Hb saya plak kalu makan ringan2 ni dia suka. Kalu masak lebih2 pun dia x makan sgt... Rasanya yg motivate saya pasal healthy food n work out ni sebenarnya my hubby.

    ReplyDelete
  6. Kak Jami.... Saya biasa jer ngan alasan gitu hehe. Cuma few weeks ni jer saya berjaya mematahkan segala alasan, harapnya berkekalan. Dlm hati nak betulkn balik mana2 allignment yg dah lari ni hihihi

    ReplyDelete
  7. Kunang2....betul tuh, cabaran besar terutama musim perayaan

    ReplyDelete
  8. kali terakhir sy jogging tahun 2008..round satu tmn tasik perdana tu..mmg semput..rasa tak cukup oksigen je..
    kali terakhir beraerobik pun thn 2008, masa ni lah kenal poco poco..kedua2 aktiviti kt atas ni gigih dilakukan sebab hujung thn tu nak kawen, nak reshape balik allignment yg mcm nak lari sikit..hahaha..pas ada anak sorg thn 2010 ada la join aktiviti jungle tracking( tu pn sebab wajib ambik masa BTN nak sahkan jawatan)..sib baik tak pancet pulak pas tu..itu la momen2 terakhir sy beriadah..ehehhe

    ReplyDelete
  9. Shiedah.. lamanyaaaa tuh. saya kalau langsung tak buat riadah mmg rasa lemau sgt badan. Tapi tak consistant, takat weekend jer. Dulu suka brisk walk saturday morning, tp since hubby operate lutut arituh, dah tukar ke swimming.

    ReplyDelete
  10. samala dengan saya azam tahun baru tapi selalu x menjadi coz disiplin kurang...badan mmg overweight dh...stress ni..huhuhu...

    ReplyDelete
  11. Hi Mila,

    Other than watching our diet, our body must also pandai in detox... after living for the years.. our organs (like old machines) are probably full of junk and inefficient in detox. the most important organ in this matter is the liver.. i do liver cleansing and found it effective.. so as many others. check out this site: http://curezone.com/cleanse/liver/ I know of a local practitioner on this and she gives talks on how to do this.. let me know if you would like more information on this..

    ReplyDelete
  12. aci tak klo sy kira berjalan ulang alik dr parking lot ke office as exercise?jauh jugak around 5-10min..kiki(alasan mls exercise) :P

    ReplyDelete

Love your comments...