Pengikut

Isnin, Januari 20, 2014

2014 Trip 1 : The Lost World of Tambun

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ
وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

Projek merealisasikan angan-angan hihi
A short trip to The Lost World of Tambun (LWOT), Ipoh Perak, sempena cuti Thaipusam on Friday, 17-19 January 2014.

Our first time ke Ipoh, Perak, setelah sekian lama. Rasanya last kami ke Ipoh adalah masa Kembara Rakan Muda jelajah semenanjung tahun 2000 kut... dah tak ingat langsung camna bandaraya Ipoh ni.
Friday tuh kami keluar dari rumah dalam kul 10 pagi, singgah menyinggah dulu, shopping Breate Apparel dulu, sebab ada clearance stock.. hihihi makcik tumpang sekaki sebab ada orang tulun bayorkan :-P, hampir pukul 12 baru gerak ke Ipoh.

Dalam perjalanan, kami melencong ke Tronoh sekejap, singgah sebentar menziarahi anak saudara hubby. Lebih pukul 5 baru gerak ke Tambun... ikut GPS je lah kan... 6 petang baru sampai

Here we are....
Saya dah book hotel siap2 last month, bulan December lagi (ehem! cuti-cuti kali ini mak cik plak yang sponsor hotel & tiket :-P), booking online jer pun kat sini
Kami menginap di the Lost World Hotel (asyik lost jer nih kikiki)
Dapat free entrance untuk Hot spring & Spa at Night for 2 for each night (erks.. dalam gambar tuh kupon breakfast)
Good things is, kupon tuh valid for the date stated or before. So kami stay 2 nite, dapat 4 kupon, gunakan je lah untuk Izzah. Lagi satu tiket balance tuh burned je lah... sama lah dengan breakfast tuh (sapo nak g breakfast sorang2 kan!)

Kami blur blur.. samaada nak pakai baju mandi ataupun just rendam2 kaki jer hihih... Bawa je lah spare baju mandi kan..

Mula2 tuh rasa macam malas nak mandi malam2 ni.. rupanya best sgt berendam dalam air panas
Dalam cave kat bawah ni dah macam sauna, 45 degree tau, tapi tokleh dok lama2, 5 minutes max (eh kerrr 15 minutes erks.. mokcik lupo)

Balik ke hotel dah pukul 10.30 malam, penat weh! terus tido tak sedar diri hihihi

Moh nak citer pasal bilik hotel skit..
Hotel ni walking distance jer dengan themepark, takdelah berbintang2 sangat, tapi oklah. Bilik yang agak besar (walaupun ambik bilik yang paling murah dah ni :-P), basic furniture & fitting, tapi takde fridge yerrrr... hihihi

Second day kami breakfast dan terus masuk themepark... Actually ada 10% discount coupon bagi yang stay kat hotel ni, tapi kami dah beli siap2 online, sama jugaklah, dapat 10% discount.

Compare to other themepark yang pernah saya pergi, Tambun is one of the best sebab ianya mengekalkan alam semulajadi, di celah2 hutan batu.. rasanya bukit batu kapur kut, plus ada hot spring lagi. Kawasan sekeliling pun agak redup dan sejuk.

Boleh jugak tengok bermacam2 haiwan kat Petting Zoo.. boleh bagi makan lagi, dan boleh jugak sentuh2 haiwan tersebut (mesti tension jer haiwan2 tuh kan.. macam2 orang dia jumpa hihihi

Mungkin sebab bukan cuti sekolah, dan musim cuti sekolah pun baru jer berlalu, maka taklah ramai sangat pengunjung, so kalau kat waterpark/amusement park tuh takde lah nak beratur panjang. Boleh naik berkali2 hihi...Izzah yoyo nak naik roller coster, terpaksa ler plak umi temankan, nasib baik biasa2 jer, kalau lah mcm cyclon kat USS tuh, maunyer umi fengsankan diri dulu kikiki
We spent the whole day tau.. 10.15am - 5.45pm hihihi
Balik kebilik kebuluran, 6.30pm kami keluar for dinner outside.. merasa jugaklah nasi vanggey yang glamer kat Ipoh niii.

On the way balik, kami singgah santai di sini...
Taman Rekreasi Gunung Lang
Cantik sangat air terjun tuh dan tak lupa.. tasik yang sangat cantik ini.
Boleh juga nak naik lake cruise at RM3 for adult (RM1.50 for child) kat sini. Tapi kami tak naik pun, singgah kejap je kan..
Oklah.. panjang cerita... sekadar berkongsi syiok sendiri dan rujukan masa depan :-)
Till next trip... cuti-cuti CNY nanti (Izzah dah tak sabar2 tuh!)

Wassalam

Regards;

7 ulasan:

1. Akak sebenarnya teringin jugak pergi Tambun ni.. kata best jugak dari Bukit Merah kan Mila... :)

Balasan
    1. saya tak pernah lagi ke bukit merah...boleh compare dengan gambang & sunway lagoon jer hihihi

2. Assalamualaikum Mila

nampak seronok jer...
    tak pernah sampai lagi

Balasan
    1. Waalaikumsalam atuk.. memang best, terutama budak2 lah.. tapi kita yg dewasa ni dapat berendam hot spring pun best jugak

Padam
  3. Nama pun perak kan malas nak p jalan2. Kalau p perak suka balik kampung je. Orang lain sibuk jalan ke perak. Best la cite pasal tambun ni. Boleh kot try pergi kan. Dekat je pun. X payah balik kampung p tambun je. Hihihi

Balasan
    1. hihi.. mmg camtuh, saya ni kawasan sekitar Pahang lom habis dilawati, taman negara pun tak pernah jejak..

marah org kampung kang... balik kampung takat lambai2 jer.. terus ke tambun hihihi

Padam
  4. akak.. bestnya LWOT ni... saya dah banyak kali berniat nak ke sana.. tapi masih belum kecapaian.. hihihi..