Pengikut

Isnin, Jun 17, 2013

The unlimited "RE" on Sunday...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

REfashion.. REcycle.. REdo.. REpurpose.. REuse.. what ever "RE"

Selepas siap Junior Pilot toddler quilt Sabtu arituh.. rasa macam malas nak start dengan another order (huhu.. one more final quilt order before Ramadhan plus small orders..) rasa nak relex2.. sewing for fun.. no rules.. unlimited creativity.. 

Biasalah... di mulakan dengan menyusun semula fabric di gerobok tuh.. maka jumpalah banyak pending project dalam kotak UFO saya tuh hihi

Ini salah satunya, asalnya blue T berkolar ni saya beli few years back.. rasanya in 2011.. a very cheap deal, less than RM10 kalau tak silap. Tapi materialnya cantik, cotton knit tebal n sejuk. Cutting T-shirt ni ngam2 dengan saya bahagian atas, tapi sampai kat pinggang ketat & sendat woo.. plus singkat (package tuh.. ketat, sendat & singkat kiki) memang not my taste.. almaklum bukan muda remaja lagi kan... opsss alignment dah banyak larik kan..

What I did was.. buang kolar atasnya, rasanya ada ambik gambar original T, tapi ntah kemana dah gambar tuh... then top stitch jer 2nd layer kolar tuh.. very easy peasy.. jadilah kolar bulat jerr


Dari bawah dada ke bawah, saya potong dan sambung dengan lycra ni... asal kain ni saya guna untuk dress sew-a-long, tapi tak pakai, so dress tuh sambung pada t-shirt ni hihihi
Untuk nampak lebih matching, saya potong lengan tuh dan letakkan matching lycra kat hujungnya..
Bahagian kaki baju plak just jahit tepi halus tuh jer... kasi nampak beralun gitu...

Opss satu tips.. kalau sambung lycra n knit nii akan nampak menggelembung skit kat bahagian sambungan tuh.. so saya try letak dat (dart seams).. baru nampak cantik gitu (maybe tak nampak sangat dalam gambar ni kut).


Dannn bahagian bawah t-shirt yang saya buang tuh tadi jeng jeng.... saya jadikan anak tudung gituuu hihi.. amat selesa sekali, boleh pakai style tudung syria gitu...

Bestkan... unlimited creativity project

And then... another quick project malam tadi..
Membongkar plastik2 t-shirt lama, sorting mana yang masih boleh di pakai dan akan di dermakan.. yang buruk2 tuh masuk satu tong dannnnnn...
kita potong dan potong dan potong...
Then kita cantum dan cantum hihi..
Hasilnya...
Will write a story about this later...... maybe together with a simple tutorial k.

Till we meet a again...
Thanks for reading
Wassalam

Regards;

6 ulasan:

  1. Kak mila yg rajin!!!
    Saya teringin nk recycle tsh82 lama nk buat dress dok umah punya..hihi... tp entah bila.. haha

    X sbr nk tgk tshirt quilt tu siap....!

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Mila

    moga terus berjaya

    BalasPadam
  3. rajin n kreatif k.mila ni...kalau nk ikut projek sy yg tergendala mmg berlambak2..ntah bila nk smbung xtau la.. :P

    BalasPadam
  4. Lawa. Saya pun ada gak buat anak tudung. Pastu baju yg tgn pjg potong kasi pendek dan pakai kat rumah. Ni tengah cari idea nak buat skirt jeans.

    BalasPadam
  5. cayalah kak...unlimited creativity...

    BalasPadam

Love your comments...